Anmeldelser:

"Fortættet musikalsk oplevelse. Kiev Kammerkors koncert i Roskilde Domkirke gav et enestående indtryk af russisk korsang." "Tilhørerne fik en fascinerende oplevelse af den særlige klang, som præger den russisk-ortodokse kirkemusik. Koret optrådte med stor indlevelse og en koncentration, der bredte sig ud i kirkerummet." "Man må håbe, at det kan lykkes at få Kiev Kammerkor tilbage til Roskilde Domkirke ved en af dets kommende danmarksturnéer. Det er nemlig ikke hverdagskost at høre så fornem russisk korsang i en dansk kirke. " C.R-L., Dagbladet Roskilde Tidende, 2004

"Kiev Kammerkor har jævnlig turneret i Danmark gennem de senere år, og mandag kunne det så samle fuld sal i Tivoli. Det siger noget om danskernes korinteresse med tilhørende kvalitetssans, men det er også udtryk for, at disse ukrainere af deres store og alsidige repertoire vælger at vise noget, vi ikke kan herhjemme: musik fra det 20. århundrede, der bygger på en rig og karakterfuld national folklore og helt naturligt kalder på mere end den rene sang." "Det følger næsten nødvendigt, at programmet blev fremført udenadog for det meste uden dirigent, og det vidner om korets høje professionelle niveau, at det skete med en sådan præcision, rytmisk spændstighed og gennemarbejdet klanglig modulation i et flydende, sammenhængende helhedsforløb." J.J., Politiken, 2003

"Himmelsk kammerkor fra Kiev i kirken." lft., Frederiksborg Amts Avis, 2002

"En lyd af forgyldte ikoner. ann," Møns Tidende, 2002

"Når englene synger. " L.Z., Fredericia Dagblad, 2002

"Ukrainsk livseleksir." K.K., Morgenavisen Jyllands-Posten, 2002

"Det er svært at forestille sig ukrainsk musikliv uden dette kor." Yurij Chekan, Kyiv Today, 2001

"Blændende ensemble fra Kijev

Så er der tilbud om kormusik helt ud over det sædvanlige. Det kun ti år gamle Kiev Kammerkor rejser i den kommende måned landet tyndt med russisk og navnlig ukrainsk musik. På turnéplanen står 31 koncerter, heraf de sidste ti i hovedstadsområdet, og hvis de 21 sangere blot nogenlunde kan holde niveauet fra åbningskoncerten i Køge, er der ikke noget at betænke sig på. Programmet kan variere noget, men ud over Tjajkovskij, Rakhmaninov og måske Gretjaninov skal man ikke forvente at møde navne man har hørt før. Man skal nok heller ikke forvente avanceret modernisme, selv om mange af komponisterne tilhører det 20. århundrede. Men de traditionsbevidste toner, dels kirkelige, dels folkelige, giver koret lejlighed til at demonstrere en bred og farverig udtrykspalet. Det er fantastisk gode stemmer, langt over hvad man kender fra selv de bedste kor herhjemme, men også med et væsentligt anderledes klangideal: tæt, fyldigt og mættet. Farverne gløder mørkt som på de ortodokse ikoner, og en himmelstræbende ekspansion uden grænser får hjertet til at svulme med klangen. Men et svævende pianissimo der aldrig taber farve og tæthed, hører lige så naturligt til udtrykket, og den smidige nuancerigdom lever fuldt ud op til dirigentens yderst ekspressivt modellerede foredrag. Man labber det simpelthen i sig.

OG SIKKE solister! Rigtig mange trådte i aftenens løb frem fra rækkerne, enkeltvis eller i fint afstemte grupper, og dér havde vi råmaterialet: store, modne solostemmer, næsten operamæssige i deres fylde og ekspressivitet men trimmede til at falde ind i den fælles klang. Musikalsk var der mest gods i kirkekompositionerne der foruden nyere stykker også gav spændende eksempler på ukrainsk barok. Mest fremmedartet var en monodi fra det 16. århundrede, en lysende intens men alligevel serafisk tenorsolo over mandskorets liggende nynnetoner. En "korkoncert" (en ortodoks kirkekomposition med flere kontrasterende led) af 1600-tals komponisten Dyletskyj begyndte med en ganske primitiv tostemmighed men foldede sig snart indtagende ud i en koncerterende stil med mindelser om italiensk ungbarok; og en koncert af A. Vedel , der virkede omkring 1800, kom forfriskende rundt om en række meget forskellige skrivemåder, fra det arkaiske til det præromantiske, med en prominent og glansfuld sopransolo. Som disse lagde også to nyere stykker af P. Tjesnokov hovedvægten på det klanglige: det ene for damekor, det andet for mandskor med en betagende flot og ekspressivt udført altsolo. I den profane, stærkt folkeligt inspirerede afdeling slog koret sig løs foran alteret med sækkepibe og andre folkeinstrumenter, masser af slagtøj, naturlyde og livlig sceneoptræden. Såre underholdende og afvekslende og brillant udført, men som helhed mindre interessant hvad selve indholdet angik. Den markanteste undtagelse var en "rituel forårssang" for damekor af O. Budarina, årgang 1952, som gav et fingerpeg om hvilken inspiration der lå bag Stravinskys russiske stil små 100 år tidligere." Jan Jacoby, Politiken 2000

"Håndplukkede sangere." "Intet var for mægtigt for ensemblet fra Kiev. det nærmest spillede med naturens kræfter. Vi hørte kloder synge og så planeter beskrive cirkler i ubremselige baner, og vi endte med at kunne se til verdens ende og i glimt forestille os Guds rige i himlen. Hvilken fryd." L.Z., Fredericia Dagblad, 2000

"Man mærkede tydeligt, med hvilken lidenskab kunstnerne gav deres kunnen til bedste. Stemmernes klangintensitet og den langsomme stigning fra begyndelsens meget sarte toner til den kraftfulde sang bød på en ganske særlig klangoplevelse. Applaus, applaus til sangerne fra Kiev." Kreis Cuxhaven, 1999

"Fyldig, glansfuld, disciplineret korsang af fineste karat og et imponerende spektrum af klangfarver." S.S., Morgenavisen Jyllands-Posten, 1998

"En koncert med Kiev Kammerkor ligger langt fra, hvad man almindeligvis forstår ved en korkoncert i Danmark." "Utrolig fin solooptræden af mange forskellige sangere." E.H., Kristeligt Dagblad, 1998

"En kerub indgår i korets bomærke, men det synger både kirkelig og folkelig kormusik, det hele udenad, hvad der giver maksimal stemmefrihed og total koncentration om dirigenten." "Kiev-koret imponerede med sin friske og dygtige forvaltning af en tradition, som ligger et godt stykke fra vor hjemlige korsang, men fascinerer og imponerer." K.C., Roskilde Dagblad, 1998

"Kiev Kammerkor gav en sublim koncert, der gradvist voksede i intensitet. Det fås vist ikke ret meget bedre." R.S., Fyns Stiftstidende, 1998

"Toner som ædelstene. Formidabel korsang." Næstved Tidende, 1998

"Som sendt fra himlen. medaljer uden bagside. Tekst og tone, skønhed og sandhed. Ingen på denne jord kan have hørt smukkere basstemme, hverken som enkeltstemme eller som ensemble." L.Z., Fredericia Dagblad, 1998

"En kulturel mangfoldighed." N.Y.Times, 1997

"Den største musikalske nydelse." Düsseldorfer Zeitung, 1994

"Jeres stemmer er 'vokalt orkester'. Brillant, musikalsk og visuelt." Anthony Hopkins, Sligo, 1993