Om komponisterne

Mykola Dyletskyj 1630-1690:

Man ved ikke meget om M.Dyletskyj's liv, han blev født i Kiev omkring 1630, uddannede sig i Warszawa og Vilnius og arbejdede i Moskva indtil sin død omkring 1690. Han spillede en ledende rolle i udviklingen af "partesny sang", flerstemmig sang i vestlig stil, som han indførte i Rusland. Han var den første i Østeuropa, som skrev en musikteori: Musikalsk Grammatik, udgivet på polsk i 1675 og senere oversat til russisk. Denne bog blev det fundamentale værk, som introducerede vesteuropæisk teori og komposition i det 17.århundredes Rusland. Dyletskyj blev grundlæggeren af en hel komponist skole og er den største af barokkens mestre i Ukraine og Rusland. Omfanget af Dyletskyj's produktion er endnu ikke gjort op. Vi kender på nuværende tidspunkt: Liturgi for 4 stemmer, Kiev Liturgi og Proportionalna Liturgi, begge for 8 stemmer, Opstandelseskanon , korkoncerten Vi priser Dit billede for 4 stemmer og yderligere 3 koncerter. Andre værker af Dyletskyj, bl.a. en Vesper, som omfatter 18 hymner, er kun kendt fra inkomplette dele af bøger og er endnu ikke rekonstruerede.

Artemy Vedel 1767-1808:

Født i Kiev og tog examen fra Det Teologiske Akademi, hvor han både spillede violin og var dirigent for et kirkekor og et akademisk kor. Han var også kendt af sin samtid for sin meget smukke tenorstemme. Han studerede en tid hos G.Sarti, en italiensk komponist, som opholdt sig i Rusland 1784-1786 og 1790-1801. Han arbejdede som kordirigent og musiklærer både i Moskva og Kiev og var en tid novice i Kievo-Pechersk Lavra. Efter at have forladt Lavra, blev Vedel erklæret mentalt syg (muligvis af politiske årsager) og sendt i fængsel, hvor han døde. På grund af censur (som var gængs i kirkemusikkens verden) blev Vedel's kompositioner ikke trykt i det 19.århundrede, men de blev udbredt i håndskrevne kopier. I begyndelsen af det 20.århundrede blev nogle af hans værker trykt. Vedels religiøse musik rummer omkring 100 værker: 20 koncerter, en komplet liturgi, en vesper og adskillige hymner til forskellige festdage. Vedel brugte ikke monodier, men Kant-stilen. En kant er en polyfon extra-liturgisk sang, som var udbredt i Rusland i det 17. og 18. århundrede. En kant er karakteriseret ved en 3-delt struktur, hvor der er parallel bevægelse mellem de to topstemmer og en bas, som angiver det harmoniske fundament.

Mikael M. Verbytskyj 1815-1870:

En af de mest lysende komponister i den romantiske epoke, og hans værker er karakteristiske for den tids skabende personligheder. Verbytskyj var meget alsidig og står stærkt i Ukraines kulturelle arv. Hans religiøse værk udgør en stor del af hans produktion, den er særegen og fin, stemningsfuld som en bønnebog og fyldt af kammermusik og lyrik. Med sin åndelige og professionelle kvalitet optager Verbytskyj's kirkelige musik en vigtig plads i udviklingen af ukrainsk musik.

Mykola D. Leontovich 1877-1921:

Som søn af en præst modtog Leontovich ikke en systematisk uddannelse i musik, men han arbejdede som sanglærer og organiserede amatørkor og -orkestre. 1903-04 var han extern student ved St.Petersborg Hof Kapel Kor og fra 1918 underviste han ved Lysenko Instituttet for Musik og Drama i Kiev og blev direktør for Det Første Ukrainske Stats Kapel. Han døde under mystiske omstændigheder. I 1922 blev der dannet et Leontovich Selskab i Kiev, det fungerede indtil 1928. Leontovich er den mest strålende og originale komponist i Lysenko Skolen Han skrev folkemusik og eksperimenterede med koraler med tekster af samtidige digtere, og blandt hans værker er også en liturgi og nogle kantater. Ved sin død efterlod han sig en ufuldendt opera: Havfruens påske, som sidenhen inspirerede Stankovich til folkeoperaen Bregneblomster.

Myroslav M. Skoryk:

Født i Lviv 1938. Han kom på musikskole i 1945, men i 1947 blev han og hans familie deporteret til Sibirien, og de fik først tilladelse til at vende tilbage til Ukraine i 1955. Han har studeret på Lviv Konservatorium og Moskva Konservatorium. Han har siden undervist på konservatorierne i Lviv og Kiev, og han vandt i 1985 Shevchenko Prisen for sin Cello Koncert. Hans kompositioner bygger ofte på folkemusik fra Karpaterne og det øvrige Ukraine. Han har skrevet filmmusik og orkester- og pianomusik, og hans værker er blevet opført både i Europa og i USA.

Evgen Stankovich:

Født i den Transkarpatiske del af Ukraine i 1942. Han studerede komposition i Lviv, Kiev og Moskva og er den mest prominente elev af Ukraines store komponist Liatoshynskyj (1894-1963). Han er endvidere uddannet cellist. Stankovich er nu professor i komposition på Ukraines Nationale Musikakademi. Han er kendt for at skrive musik i alle genrer. Han har bl.a. skrevet 14 symfonier, 1 cellokoncert, 1 koncert for alt-solist og orkester, 5 balletter, kammermusik, filmmusik til mere end 100 film, sonetter, romancer og sange. For kor og orkester: Symfoni nr.3., folkloreoperaen "Bregneblomster" og værket "Sjælemesse for de, som døde af sult" for oplæser, solister, kor og orkester, baseret på et digt af Pavlychko og tekster fra bibelen. For kor: Diptych symfoni i 2 satser, baseret på et digt af T: Shevchenko, Dans for mandskor, korkoncert: Herre, vor Gud med Davidssalmer som tekst, salme 22 for damekor, salme 27 for mandskor, salme 83 for blandet kor. Desuden har Stankovich bearbejdet folkeviser. I 1985 blev kammersymfoni nr.3 udvalgt af UNESCO's World Tribune som et af de 10 bedsate værker det år.

Viktor Stepurko:

Født i 1952 og medlem af Komponistforeningen i Ukraine. Han skriver først og fremmest til kor, men han skriver også i andre genrer: sange og musik for børn, og symfonier og opera. Det mest kendte er hans korværker, hvor han skriver sange for stort kor, med og uden solister, i gammel stil og i nutidig stil, i sit eget specielle musikalske sprog.

Vladimir Zubytskyj:

Født i 1952 og en af de mest kendte komponister i Ukraine. Han arbejder i alle genrer (den symfoniske, og med orkester-, kammer- og kormusik). I begyndelsen af 80erne bogstavelig talt "trængte" han sig vej ind i korets verden og brød de traditionelle, stereotype forhold for kor. Zubytskyj's kor- og orkesterpartiturer kræver indgående virtuos teknik i hver stemme. Nogen tid var disse partiturer ikke tiltrækkende for ukrainske kormestre, derfor blev de først opført i Novosibirsk. Nu er det anderledes. Der findes ikke ét kor i Ukraine, som ikke opfører musik af Zubytskyj. De mest populære partiturer er dele af korkoncerten "Mine bjerge", som bliver opført i mindre cyklus'ser, og engang imellem et enkelt stykke (Drimba, Om søndagen til bryllup, Vinden blæser).

G.Chernenko:

Født i 1956 i Ukraine. Han er uddannet på konservatoriet i Kiev med slagtøj som speciale. Han har deltaget i krigen i Afghanistan. Nu er han en dygtig professor og en talentfuld komponist, samtidig med han er solist på slagtøj. Han har også vundet adskillige internationale konkurrencer.

Anna Havrylets:

Født 1958 og er en af de stærkeste, samtidige korkomponister i Ukraine. Hun arbejder aktivt i forskellige musikalske genrer: symfonier, kammermusik, kor og populærmusik, og hun har vundet adskillige priser . Havrylets' musik er blevet opført ved festivaler og koncerter i Ukraine og i både Øst- og Vesteuropa samt i Canada.

Kilder: V.Morosan: One thousand years of Russian church music, 988-1988, Grove Music og M. Hobdych.